Onkohan epätoivolla ja toivottomuudella tarkasti määriteltyinä käsitteinä eroa? En jaksa nyt ryhtyä tutkimaan löytyisikö noiden sanojen eroista jotain artikkeleita netistä..
Epätoivoa muistan jonkun saarnamiehen historian hämärissä nimittäneen synniksi. Muistan jo silloin ajatelleeni, että se kuulostaa pahasti siltä kuin puhuja löisi lyötyä. En nimittäin ole koskaan uskonut, että kukaan tahallaan irti toivosta päästää tai ryhtyy peräti aktiivisesti epätoivoiseksi.
Subjektiivisessa käsitemaailmassani noilla käsitteillä ON eroa ja sen eron tunnusmerkki on aktiivisuuden aste. Toivottomuus tarkoittaa minulle passiivista vailla oloa. Toivo on hiipunut tai äkkirysäyksellä kadonnut. Siitä ei ole aktiivisen harkintaprosessin jälkeen luovuttu, eikä irti päästetty. Ollaan vaan amerikkailaisia mukaillen "toivonpuuskien välissä" tai jostain muusta syystä ilman.
Toivottomaksi minä taidan nykyään kokea oloni 90% hereilläoloajasta. Epätoivoinen en tunne olevani koskaan..
Se on mielenkiintoista, että inhimillisessä kokemusmaailmassa hyvinkin ristiriitaiset tunteet ovat mahdollisia samanaikaisesti. Kristittynä minun elämäni, tulevaisuuteni ja toivoni ei ole pelkästään omassa, ja arvaamattomien olosuhteitten, varassa. Pohjimmiltaan olen turvassa, vaikka myrskytuuli venettä keikuttelee ja ehkä koko paatin jossain vaiheessa kaataakin.
Iankaikkisen elämän toivoon ja Jumalan rakkauteen turvaten voin rauhassa keskittyä näihin jokapäiväisen elämäni pieniin kipuihin ja kompurointeihin. Jos matkanteko onkin aika ajoin ahdistavaa, perille päästään varmasti. Jos oma jaksaminen loppuu, Hänen voimansa riittää.
Sillä tavoin on ihan loogista ajatella, että Kristuksessa on toivottomallakin toivo, eikä epätoivolla ole kristityn maailmankuvassa sijaa.
Tähän toivoon tänään tartun, enkä anna kenenkään uskoani viedä, vaikka nykyinen maailmanaika sitä entistäkin aktiivisemmin yrittää polkea, tahrata ja vääräksi osoittaa.
Epätoivoa muistan jonkun saarnamiehen historian hämärissä nimittäneen synniksi. Muistan jo silloin ajatelleeni, että se kuulostaa pahasti siltä kuin puhuja löisi lyötyä. En nimittäin ole koskaan uskonut, että kukaan tahallaan irti toivosta päästää tai ryhtyy peräti aktiivisesti epätoivoiseksi.
Subjektiivisessa käsitemaailmassani noilla käsitteillä ON eroa ja sen eron tunnusmerkki on aktiivisuuden aste. Toivottomuus tarkoittaa minulle passiivista vailla oloa. Toivo on hiipunut tai äkkirysäyksellä kadonnut. Siitä ei ole aktiivisen harkintaprosessin jälkeen luovuttu, eikä irti päästetty. Ollaan vaan amerikkailaisia mukaillen "toivonpuuskien välissä" tai jostain muusta syystä ilman.
Toivottomaksi minä taidan nykyään kokea oloni 90% hereilläoloajasta. Epätoivoinen en tunne olevani koskaan..
Se on mielenkiintoista, että inhimillisessä kokemusmaailmassa hyvinkin ristiriitaiset tunteet ovat mahdollisia samanaikaisesti. Kristittynä minun elämäni, tulevaisuuteni ja toivoni ei ole pelkästään omassa, ja arvaamattomien olosuhteitten, varassa. Pohjimmiltaan olen turvassa, vaikka myrskytuuli venettä keikuttelee ja ehkä koko paatin jossain vaiheessa kaataakin.
Iankaikkisen elämän toivoon ja Jumalan rakkauteen turvaten voin rauhassa keskittyä näihin jokapäiväisen elämäni pieniin kipuihin ja kompurointeihin. Jos matkanteko onkin aika ajoin ahdistavaa, perille päästään varmasti. Jos oma jaksaminen loppuu, Hänen voimansa riittää.
Sillä tavoin on ihan loogista ajatella, että Kristuksessa on toivottomallakin toivo, eikä epätoivolla ole kristityn maailmankuvassa sijaa.
Tähän toivoon tänään tartun, enkä anna kenenkään uskoani viedä, vaikka nykyinen maailmanaika sitä entistäkin aktiivisemmin yrittää polkea, tahrata ja vääräksi osoittaa.
Saarnaaminen on vähän vaikea juttu. Puhe saattaa jotakuta ilahduttaa, mutta joukossa voi olla sellainenkin, joka ajattelee, että pitikö tuon nyt vielä se viimeinen isku antaa...
VastaaPoistaJumalan huolenpidon vakuuttelu voi olla joskus vähän sopimatonta. Sopivampaa olisi joskus langeta maahan ja muistaa Psalmia 50: 15: "Avuksesi huuda minua hädän päivänä..."
Minä en noista korkeahengellisten saarnoista juuri perusta. Teologista kikkailua ja knoppailua, yksisilmäistä oikeassa olemista. Ei siitä tällainen syntisriepu mitään saa.
Onneksi työkavereissa on kipuja ruumiissaan ja sielussaankin kantavia pappeja. He eivät sano epätoivoa synniksi...
Korinttilaiskirjeessä (2 Kor.4:8
VastaaPoistalukee tälläviisiin:
"Me olemme kaikin tavoin ahtaalla mutta emme umpikujassa, neuvottomia mutta emme toivottomia, (luettelo jatkuu).
Ei epätoivo ole syntiä. Epäusko, siis ettei usko Jeesukseen, se sensijaan on.
Papille olisi ollut hyvä mennä sakastiin vähä tarkentamaan asioiden oikeaa plaatua.
Sinulla oli hieno, pohdiskeleva postaus taas!
Minä se olen tälläinen "HÄLÄVÄN HUNTTAILIJA" vaan, mutta luen kyllä päivittäin Raamattua, joten aivan kaikkea minullekkaan ei syötellä saarnaspöntöistä ;)
Hyvä se on et on joku mihkä uskoo ja turvautuu. Oikee ku on taas ollu kipee päivä, ni ei meinais jaksaa. Toiset uskoo yhtee ja joku muu johki muuhu.
VastaaPoistaItest välil tuntuu, et mitähä pahaa mä edellises elämäs tein, ku tällee rankastaa. Jotai kai.
Tuo rajanvetosi epätoivon ja toivottomuuden välillä tuntuu oikealta.
VastaaPoistaLuulen, että tuo puhuja lainasi jossain vanhassa kirjassa olevaa lausetta: "epäusko, epätoivo ja muut suuret synnit..." Liekö peräti Lutherusta...
Jokainen, joka on ollut epätoivoinen ja/tai toivoton, kyllä tietää, että se ei ole oma valinta...
Toivon elämääsi lisää toivon pilkahduksia, vaikka kuulostaakin siltä, että kaiken toivottomuuden keskellä sinulla kuitenkin syvimmällä on vakaa toivo: http://www.sro.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1206&catid=116
VastaaPoistaCASINOSLOT88: Casino Online (USA) No Deposit Bonus for
VastaaPoistaFind the best 춘천 출장샵 Casino 화성 출장마사지 Online 논산 출장샵 (USA) no deposit bonus codes, promo codes and promo 순천 출장안마 codes for 2021- 논산 출장마사지 HERE!